15 توصيه انبوهسازان براي رونق مسكن
محمدرضا رفيعي،
همچنين پيشنهاد تاسيس بانك ساختمان براي جذب سرمايههاي خارجي را مطرح كرد
و گفت: اگر 10 درصد از هزار ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از كشور از
طريق اين بانك، وارد حوزه ساختوساز شود، اين حجم پول ميتواند زمينه تحرك
در بخش مسكن را فراهم كند.
از سوي ديگر، بهروزرسانی و ایجاد تحول بنیادی در صنف مشاوران املاک از جمله راهکارهای دراز مدت انبوهسازان جهت ایجاد رونق در بازار مسکن مطرح شد.
در همین حال ایجاد گرایشهای تخصصی چهارگانه در حوزه دانشگاه مشاوران املاک شامل زمین، مسکونی –آموزشی، تجاری و اداری و همچنین راهاندازی رشتههای مهندسی فروش ساختمان در مقطع کارشناسی ارشد برای متخصصان مهندسی نیز به عنوان دیگر راهکارهایی عنوان شد که به اذعان انبوهسازان نقش موثر در جهت ایجاد رونق دائمی در بازار مسکن دارد.
علاوه بر این تولیدکنندگان مسکن بهرهگیری از بازاریابی چهرهبهچهره و تبلیغات اقناعی و همچنین تهیه طرح توجیهی اقتصادی پروژههای ساختمانی را به عنوان ابزارهای مکمل در جهت زدودن رکود از بازار مسکن عنوان کردند.
رویکرد کارشناسی در میزان سود مسکن
محمد رضا رفیعی – انبوهساز - در این گردهمایی در تشریح جزئیات این راهکارها گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده یک واحد مسکونی نقش بسیار کلیدی و تعیینکنندهای در رونق بازار مسکن دارد. بر این اساس برآورد سود از محل پروژههای ساختمانی با توجه به تیراژ انبوه باید از 80 درصد دوران رونق به 15 درصد در دوران رکود کاهش یابد.
به گفته وي، معمولا خرده فروشان انتظار دارند که به سود 80 درصدی برسند، این در حالی است که تولیدکنندگان حرفهای مسکن نگاه منطقیتر و کارشناسیتری به این مساله دارند.
وی خطاب به سازندگان مسکن هشدار داد: نباید اینگونه تصور شود که هر میزان که قیمتهای پیشنهادی فروش آنها بالا باشد به همان میزان نیز قدرت خرید افزایش مییابد.
گسترش دایره تسهیلات بانکی
رفیعی خاطرنشان ساخت: در صورتی که عزم دولت جزم است که بازار مسکن را از رکود خارج کند باید سیستم بانکی را در جهت اعطای تسهیلات با خود همراه سازد؛ چرا که نقش تسهیلات بانکی در دوران رکود بسیار تاثيرگذار است و از این رو همچنان که بانکها در طرح مسکن مهر تسهیلات ارائه میدهند دامنه این واگذاری باید از مسکن مهر فراتر رفته و به سایر پروژههای ساختمانی نیز گسترش پیدا کند.
شناسایی بازارهای هدف
وی در ادامه به شناسایی بازارهای هدف در حوزه مسکن به عنوان یکی از شاخصترین راهبردها جهت فروش واحدهای مسکونی اشاره و تصریح کرد: شناسایی بازار هدف و تعریف پروژه و همچنین نیاز سنجی مطالبات و ظرفیتهای بازار مسکن امری تخصصی است که اعمال آن در امر تولید مسکن نقش بارزی در رونق بخش مسكن دارد.
وی افزود: به عنوان مثال زمانی که سازندگان اقدام به تولید واحد مسکونی میکنند پیش از آن باید یک بررسی و تحقیق جامع به عمل آورند تا بدانند که برای کدام یک از اقشار جامعه و با چه نوع مصالح ساختمانی و در چه متراژی قصد تولید مسکن را دارند که لحاظ کردن این پارامترها میتواند ضامن موفقیت پروژههای ساختمانی باشد.
جلب اعتماد خریداران مسکن
رفیعی جلب اعتماد خریداران مسکن را به عنوان راهکار دیگری جهت برون رفت مسکن از رکود برشمرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر 80 درصد از پروژههای ساختمانی در موعد مقرر به مشتریان تحویل داده نمیشود و همین امر موجب ایجاد یک بدبینی در خریداران میشود که به دنبال آن از خرید واحدهای مسکونی در قالب پیش خرید و... منصرف میشوند که این پروسه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان مسکن خواهد بود.
وی اذعان داشت: این در حالی است که اگر تولیدکنندگان مسکن به وعدههای خود بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کنند، خریداران به خرید مسکن راغب خواهند شد. ضمن اینکه این نوع خریداران در دراز مدت دست به تبلیغ کیفیت کاری این گونه شرکتها خواهند زد که در نهایت این فرآیند به سود تولیدکننده و مصرفکننده مسکن خواهد بود.
راهاندازی بانک ساختمان
این فعال ساختمانی راهاندازی بانک ساختمانی به منظور جذب سرمایههای خارجی در بازار ساختوسازهای غیرمسکونی را به دولت پیشنهاد داد.
وی گفت: ضروری است که حوزه مسکن به جز بانک مسکن دارای یک بانک تخصصی در قالب بانک ساختمان باشد.
رفیعی با بیان اینکه سرنوشت کاربریهای مسکونی نباید با سرنوشت سایر کاربریها گره بخورد، تاکید کرد: دولتها اساسا خود را ملزم میدانند که قیمتهای کاربری مسکونی را کنترل کنند، اما در سایر کاربریها چنین الزامی را برای خود قائل نیستند.
وی گفت: بر این اساس راهاندازی بانک ساختمان به دولت پیشنهاد میشود که این بانک در پروژههای غیرمسکونی میتواند جاذب سرمایههای خارجی از اقصی نقاط دنیا باشد.
به گفته این انبوهساز، در حال حاضر هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانی در خارج از کشور وجود دارد و اگر این بانک بتواند 10 درصد آنها را جذب کند میتواند نقش تاثیر گذاری در جهت اجرای پروژههای غیر مسکونی ایفا کند.
ایجاد تحول بنیادی در مشاوران املاک
رفیعی سپس مشاوران املاک را به عنوان قشری که بر مزار بازار مسکن اشک میریزند توصیف کرد و گفت: این عده میتوانند تنور معاملات مسکن را داغ کنند و این مهم در گرو آن است که این قشر منطبق با ظرفیتهای علمی روز دنیا با مهندسی فروش آشنا بشوند.
وی از جمله راهکارهای تخصصی مهندسی بازار فروش برای مشاوران املاک را اعمال رویکرد چهرهبهچهره به جای مراجعات غیر حضوری قلمداد کرد و عنوان کرد: در دوران رکود به جای تبلیغات القایی باید تبلیغات اقناعی جایگزین شود که این مهم نقش تاثیرگذاری در ترغیب خریداران به امر خرید مسکن دارد.
ایجاد گرایشهای تخصصی در دانشگاه
رفیعی در ادامه اظهارات خود به منظور برونرفت از رکود یک سری راهکارهای دراز مدت و مکمل نیز پیشنهاد داد.وی گفت: ضروری است در دانشگاههای کشورمان رشتههایی نظیر مهندسی فروش در مقطع کارشناسی ارشد راهاندازی شود تا مهندسی فروش از وضعیت نگرانکننده فعلی به سطحی معقول و رضایت بخش ارتقا پيدا كند.
رفیعی گفت: در همین حال ایجاد گرایشهای تخصصی چهارگانه در حوزه مشاوران املاک دانشگاهی در چهار گرایش زمین، مسکونی –آموزشی، تجاری و اداری امری ضروری است؛ چراکه این چهار مقوله هر یک قوانین خاص خود را دارند.
وی اذعان داشت: این در حالی است که این گرایشها در حال حاضر در کشور ما مجزا نیستند و تا زمانی که نگاه کارشناسی به تکتک این مولفهها وجود نداشته باشد نمیتوانیم انتظار خروج دائمی از رکود مسکن را داشته باشیم.
وی همچنین تهیه طرح جامع اقتصادی پروژههای ساختوساز را به عنوان یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از رکود عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان مسکن باید حتما پیش از هر نوع ساختوسازی اقدام به آنالیز اقتصادی دقیق پروژههای اقتصادی خود کنند.
رفیعی همچنین اذعان داشت: در همین حال تبلیغات اقناعی و بازاریابی چهرهبهچهره از دیگر راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن است.
دولت به انبوهسازان حق رای دهد
در همین حال در ادامه این گردهمایی ایرج رهبر – ريیس هیاتمدیره کانون سراسری انبوهسازان کشور نیزبه واکاوی افت کیفی و کمی در ساختوسازها پرداخت.
از سوي ديگر، بهروزرسانی و ایجاد تحول بنیادی در صنف مشاوران املاک از جمله راهکارهای دراز مدت انبوهسازان جهت ایجاد رونق در بازار مسکن مطرح شد.
در همین حال ایجاد گرایشهای تخصصی چهارگانه در حوزه دانشگاه مشاوران املاک شامل زمین، مسکونی –آموزشی، تجاری و اداری و همچنین راهاندازی رشتههای مهندسی فروش ساختمان در مقطع کارشناسی ارشد برای متخصصان مهندسی نیز به عنوان دیگر راهکارهایی عنوان شد که به اذعان انبوهسازان نقش موثر در جهت ایجاد رونق دائمی در بازار مسکن دارد.
علاوه بر این تولیدکنندگان مسکن بهرهگیری از بازاریابی چهرهبهچهره و تبلیغات اقناعی و همچنین تهیه طرح توجیهی اقتصادی پروژههای ساختمانی را به عنوان ابزارهای مکمل در جهت زدودن رکود از بازار مسکن عنوان کردند.
رویکرد کارشناسی در میزان سود مسکن
محمد رضا رفیعی – انبوهساز - در این گردهمایی در تشریح جزئیات این راهکارها گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده یک واحد مسکونی نقش بسیار کلیدی و تعیینکنندهای در رونق بازار مسکن دارد. بر این اساس برآورد سود از محل پروژههای ساختمانی با توجه به تیراژ انبوه باید از 80 درصد دوران رونق به 15 درصد در دوران رکود کاهش یابد.
به گفته وي، معمولا خرده فروشان انتظار دارند که به سود 80 درصدی برسند، این در حالی است که تولیدکنندگان حرفهای مسکن نگاه منطقیتر و کارشناسیتری به این مساله دارند.
وی خطاب به سازندگان مسکن هشدار داد: نباید اینگونه تصور شود که هر میزان که قیمتهای پیشنهادی فروش آنها بالا باشد به همان میزان نیز قدرت خرید افزایش مییابد.
گسترش دایره تسهیلات بانکی
رفیعی خاطرنشان ساخت: در صورتی که عزم دولت جزم است که بازار مسکن را از رکود خارج کند باید سیستم بانکی را در جهت اعطای تسهیلات با خود همراه سازد؛ چرا که نقش تسهیلات بانکی در دوران رکود بسیار تاثيرگذار است و از این رو همچنان که بانکها در طرح مسکن مهر تسهیلات ارائه میدهند دامنه این واگذاری باید از مسکن مهر فراتر رفته و به سایر پروژههای ساختمانی نیز گسترش پیدا کند.
شناسایی بازارهای هدف
وی در ادامه به شناسایی بازارهای هدف در حوزه مسکن به عنوان یکی از شاخصترین راهبردها جهت فروش واحدهای مسکونی اشاره و تصریح کرد: شناسایی بازار هدف و تعریف پروژه و همچنین نیاز سنجی مطالبات و ظرفیتهای بازار مسکن امری تخصصی است که اعمال آن در امر تولید مسکن نقش بارزی در رونق بخش مسكن دارد.
وی افزود: به عنوان مثال زمانی که سازندگان اقدام به تولید واحد مسکونی میکنند پیش از آن باید یک بررسی و تحقیق جامع به عمل آورند تا بدانند که برای کدام یک از اقشار جامعه و با چه نوع مصالح ساختمانی و در چه متراژی قصد تولید مسکن را دارند که لحاظ کردن این پارامترها میتواند ضامن موفقیت پروژههای ساختمانی باشد.
جلب اعتماد خریداران مسکن
رفیعی جلب اعتماد خریداران مسکن را به عنوان راهکار دیگری جهت برون رفت مسکن از رکود برشمرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر 80 درصد از پروژههای ساختمانی در موعد مقرر به مشتریان تحویل داده نمیشود و همین امر موجب ایجاد یک بدبینی در خریداران میشود که به دنبال آن از خرید واحدهای مسکونی در قالب پیش خرید و... منصرف میشوند که این پروسه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان مسکن خواهد بود.
وی اذعان داشت: این در حالی است که اگر تولیدکنندگان مسکن به وعدههای خود بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کنند، خریداران به خرید مسکن راغب خواهند شد. ضمن اینکه این نوع خریداران در دراز مدت دست به تبلیغ کیفیت کاری این گونه شرکتها خواهند زد که در نهایت این فرآیند به سود تولیدکننده و مصرفکننده مسکن خواهد بود.
راهاندازی بانک ساختمان
این فعال ساختمانی راهاندازی بانک ساختمانی به منظور جذب سرمایههای خارجی در بازار ساختوسازهای غیرمسکونی را به دولت پیشنهاد داد.
وی گفت: ضروری است که حوزه مسکن به جز بانک مسکن دارای یک بانک تخصصی در قالب بانک ساختمان باشد.
رفیعی با بیان اینکه سرنوشت کاربریهای مسکونی نباید با سرنوشت سایر کاربریها گره بخورد، تاکید کرد: دولتها اساسا خود را ملزم میدانند که قیمتهای کاربری مسکونی را کنترل کنند، اما در سایر کاربریها چنین الزامی را برای خود قائل نیستند.
وی گفت: بر این اساس راهاندازی بانک ساختمان به دولت پیشنهاد میشود که این بانک در پروژههای غیرمسکونی میتواند جاذب سرمایههای خارجی از اقصی نقاط دنیا باشد.
به گفته این انبوهساز، در حال حاضر هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانی در خارج از کشور وجود دارد و اگر این بانک بتواند 10 درصد آنها را جذب کند میتواند نقش تاثیر گذاری در جهت اجرای پروژههای غیر مسکونی ایفا کند.
ایجاد تحول بنیادی در مشاوران املاک
رفیعی سپس مشاوران املاک را به عنوان قشری که بر مزار بازار مسکن اشک میریزند توصیف کرد و گفت: این عده میتوانند تنور معاملات مسکن را داغ کنند و این مهم در گرو آن است که این قشر منطبق با ظرفیتهای علمی روز دنیا با مهندسی فروش آشنا بشوند.
وی از جمله راهکارهای تخصصی مهندسی بازار فروش برای مشاوران املاک را اعمال رویکرد چهرهبهچهره به جای مراجعات غیر حضوری قلمداد کرد و عنوان کرد: در دوران رکود به جای تبلیغات القایی باید تبلیغات اقناعی جایگزین شود که این مهم نقش تاثیرگذاری در ترغیب خریداران به امر خرید مسکن دارد.
ایجاد گرایشهای تخصصی در دانشگاه
رفیعی در ادامه اظهارات خود به منظور برونرفت از رکود یک سری راهکارهای دراز مدت و مکمل نیز پیشنهاد داد.وی گفت: ضروری است در دانشگاههای کشورمان رشتههایی نظیر مهندسی فروش در مقطع کارشناسی ارشد راهاندازی شود تا مهندسی فروش از وضعیت نگرانکننده فعلی به سطحی معقول و رضایت بخش ارتقا پيدا كند.
رفیعی گفت: در همین حال ایجاد گرایشهای تخصصی چهارگانه در حوزه مشاوران املاک دانشگاهی در چهار گرایش زمین، مسکونی –آموزشی، تجاری و اداری امری ضروری است؛ چراکه این چهار مقوله هر یک قوانین خاص خود را دارند.
وی اذعان داشت: این در حالی است که این گرایشها در حال حاضر در کشور ما مجزا نیستند و تا زمانی که نگاه کارشناسی به تکتک این مولفهها وجود نداشته باشد نمیتوانیم انتظار خروج دائمی از رکود مسکن را داشته باشیم.
وی همچنین تهیه طرح جامع اقتصادی پروژههای ساختوساز را به عنوان یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از رکود عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان مسکن باید حتما پیش از هر نوع ساختوسازی اقدام به آنالیز اقتصادی دقیق پروژههای اقتصادی خود کنند.
رفیعی همچنین اذعان داشت: در همین حال تبلیغات اقناعی و بازاریابی چهرهبهچهره از دیگر راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن است.
دولت به انبوهسازان حق رای دهد
در همین حال در ادامه این گردهمایی ایرج رهبر – ريیس هیاتمدیره کانون سراسری انبوهسازان کشور نیزبه واکاوی افت کیفی و کمی در ساختوسازها پرداخت.
وی تصریح کرد: عمده این مساله به زیرساختهای علمی و تحقیقاتی ما برمیگردد و متاسفانه دانشگاههای ما فاقد آموزشهای کاربردی در امر ساختمان هستند و نتیجه آن این است که با وجود اینکه 35 درصد از بودجه کشور ما در بخش ساختمان در گردش است، اما عمده ساختوسازهای ما توسط افراد غیر متخصص صورت میگیرد.رهبر همچنین خواستار توسعه دایره گستره همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه مسکن شد و گفت: این همکاری در مقایسه با گذشته پیشرفت خوبی داشته است، اما انتظار داریم که دولت به بخش خصوصی بهای بیشتری بدهد، به طوری که بخش خصوصی به جایگاهی در بدنه دولت برسد که در کمیسيونهای تخصصی حق رای داشته باشد.
منبع: دنياي اقتصاد
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم بهمن ۱۳۸۸ ساعت 11:38 توسط رستمی
|